Friday, May 8, 2009

melayu mudah lupa


Perdana Menteri Malaysia ke-4,Tun Mahathir Muhammad pernah berkata suatu ketika dahulu yang berbunyi begini,"melayu mudah lupa".Banyak yang boleh kita rungkaikan daripada pernyataan beliau tersebut.Memang diakui pada zaman sekarang melayu sudah jauh ketinggalan daripada masyarakat lain.Ramai anak-anak melayu yang masih meringkuk dalam pusat serenti kerana ketagihan dadah.Selain itu gejala rempit dan jenayah juga banyak melibatkan orang melayu kita sendiri.Perkara ini seperti tidak asing lagi bagi kaum melayu.Kes rogol,buang bayi dan seks bebas banyak melibatkan orang melayu.

Di sini aku bukan hendak menuding jari kepada sesiapa tetapi mulai saat ini kita haruslah berubah dan mengubah mentaliti masyarakat lain bahawa melayu sudah berubah ke arah yang lebih baik.Pemimpin-pemimpin kita juga perlu memberi contoh yang baik agar menjadi tauladan kepada rakyat.

Aku rakyat prihatin di sini inginkan orang melayu di tanah Malaysia ini bersatu menentang anasir-anasir luar bagi menyelamatkan bangsa dan negara yang kita sanjungi ini. Jika tiada dimana lagi orang melayu nak tinggal kalau orang melayu kini sesama sendiri asyik bertelagah bagi memperjuangkan hak yang tidak berprinsip dan yang tiada agenda (memartabatkan orang melayu) di mata dunia. Sedarlah wahai orang melayu kita kini telah diketawakan oleh bangsa lain yang melihat kita sebagai pelakon atau pelawak yang tidak tahu mana hujung pangkalnya.
Kalau semua pemimpin parti melayu berkerjasama orang melayu akan terbela suatu hari kelak, jangan jadi melayu mudah lupa.


*jangan kau layu dalam melayu
sabtu 9 mei 09 3.00 pagi

1 comment:

  1. ade tepikir tentang kerjaya di jabatan menterikah?

    ReplyDelete